Wednesday 9 March 2011

What Happen To Ur Eyes My Dear...


IMG_195


Nampak tak kelainan kat mata Aleeya tu.. mula macam tak risau.. tapi risau jugak la sebenarnya.. sejak hari ahad tu perasan ada macam benjol kat sini.. budaknya ok je.. tade tanda2 sakit.. tu yg kata mcm tak risau.. tapi.. terpikir pulak kot jadi makin besar ke.. jadi camna camni ke.. haih.. 


IMG_1953



korang nampak tak..? tu aku bulatkan tu.. cerita ngan atuk nenek.. dgn derang main bayang2 tu terkeluar plak ayat.. baik pegi cek..! takut jadi macam matu ku dulu2.. sbb masa kecik aku penah kena bedah.. sbb tiba2 daging belah dalam tu tumbuh telebih sikit.. tekeluar sikit.. so kena buang la.. hish..! jauhkan lah..

so aku decide bawak g GP ari ni.. drop in je.. lama jugak tunggu.. ingat da jd org pertama dtg tadi.. sampai tu lom kul 9 pon.. tgk2.. penuh org dok tgu jugak.. lepak je la tgu kena panggil.. aleeyanya ok je.. main belatih jalan keliling ruang tu.. suka ati dia je seret bangku kecik kat situ.. dok selit2 antara orang yg duduk2 menunggu jugak.. takpela tak nangis.. dekat kul 10 lbh baru dapat jumpa.. 

aku pon explain la kerisauan aku ni.. aleeya nye rilek je.. doc tu tanya ada cam sticky ke mata die tu.. aku ckp tade pon.. cuma tetiba je ada.. die kata maybe nak kena infection.. blom kena lagi la kot.. cakap omputih kan.. aku suka wat kesimpulan sendirik je.. sbb kadang cam bebelit slang yorkshire nye tu.. klu infection slalu mata tu jd merah melekit tu.. ala2 ada taik mata gak kot.. huhu.. tapi alhamdulillah tade.. so die advise cuci n lap ngan air bersih.. takut "tear duck blockaged".. pastu die kata klu wash ngan air bersih tu pon tak kurang.. sapu antibiotic cream.. klu minggu depan pon tak ok.. datang balik.. sbb die kata benda tu baru cam 3-4 ari je.. (itu yg kitaorg perasan.. sbb sblm tu tak perasan.. sbb bila aleeya bukak mata.. nampak biasa je..)  atau... terus pegi kat children hospital.. kat sana bley remove benda tu.. tapi klu esok lusa getting worse.. cpt2 bawak g spital terus.. hmmm.... cuba la dulu ikut nasihat doc tu kan.. next week klu camtu gak.. pegi la kejap kat spital tu ke.. 

pada sapa2 yg baca ni.. kot2 pernah menghadapi kejadian seumpama ini.. cuba komen sikit.. heeEeeee.. kot2 la kan.. sharing is caring kan...hati mak ni memang perisau lebih.. abah die rilek je..  kadang diaorg tu pon risau.. tapi tak tunjuk je tu.. huhu..



IMG_1958


tengok.. obvious jugak kan...! kalau rasa ngan jari mmg terasa tu.. aku nak google pasal tear duck blockaged jap.. nak tau gak ape kes benda cenggitu kan.. sementara nak tgu next week kot nak kena refer hospital plak kan.. tapi aku berdoa.. harap2 2-3 ari ag ilang la ngan sendiriknya benda tu.. amin...



4 comments:

inabu said...

la ciannye kat anak hang yil...tp tu rasanya bukan sakit mata...aku baru lps kena sakit mata ni, teruk dr org len, org sakit 4 5 hari je, aku smp sebulan mc, sakit disebabkan virus, every week kena gi spital utk treatment..betul mcm doc tu ckp, cuci ngan air bersih...tp klu xde taik mata tu, rasanya bukan sakit mata...better gi check up balik klu x ok, cian budak2 dia x tau nak cakap sakit tu camne...

Unknown said...

alahai sian mata aleeya ye...

slang yorkshire tu mmg kena dengar betul2 kan, kalau tidak susah nak faham...

rindu juga nak dgr slang tu..hehe

to inabu said...

itu la nabu.. bukan sakit mata.. chalazion nama nya.. baru tau kawan aku ckp.. tgh berikhtiar la ni.. doakan la.. ilang nnt benda tu..

to kak yus said...

kak yus.. kadang budak2 ni pon menyembang ngan kawan2 die.. mmg kuar la slang tu..