Thursday 7 July 2016

MOIST CHOCOLATE CAKE




aku mmg dari dulu suka makan moist chocolate cake.. dok uk ni baru try nak wat sendiri.. ada la 2-3 resepi aku cuba.. tapi yang ni paling aku suka.. dah 2 kali wat.. hasil nye.. yummy..! resepi ni aku ngecek kat Suria darnall.. ari tu aku rasa time open house die.. sedaaap..! resepi kat bawah ni camna aku wat.. resepi asal suria bagi tu ada letak ovellette n vanilla.. aku tak letak pon.. sbb suria pon tak letak.. eheh.. pastu guna minyak jagung.. tp aku guna minyak sayur je.. btw terima kaseh bebanyak su.. menjadi tau resepi ni..!

Bahan2:
4 biji telur (resepi asal guna 3 biji je.. aku saja test wat 4.. sedap gak.. eheh)
1 cwn minyak sayur
1/2 cwn susu segar (resepi asal susu cair)
2 cwn tepung gandum
2 cwn gula
3/4 cwn serbuk koko
1½ sudu kecil sodium bikarbonat (rata)
1½ sudu kecil baking powder (rata)
1 cwn air panas

cara2:
1. pukul telur + minyak sayur + susu segar
aku pukul guna senduk kayu je.. just nak bagi rata bukan bagi kembang berbuih tu..

2. masukkan tepung gandum + gula + serbuk koko + sodium bikarbonat + baking powder
kacau guna senduk kayu…jgn putar pakai mixer

3. Masukkan air panas mendidih dan gaul rata

4. grease kan loyang or letak kertas minyak kat loyang tu. Bakar pada suhu 180-200 or gas mark oven no 5 (ikut la oven menmasing) selama 50 – 1 jam atau sehingga masak

No comments: