Monday 3 January 2011

Mrs Siakap SwEEt SouR


IMG_1120



Ari ni aku posingkan lauk tgh ari td je la ek.. lama tak citer pasal masak2.. aku jama' kan je la blog ni ngan sumer2 menda.. sbb mood aku yg mmg pasang surut kan.. kira blog masak aku tu mungkin smpi disitu je la buat masa ni.. tp still ble dijenguk klu mahu.. heeEeeeee

Mrs Siakap ni aku beli sekor je kat Castle market brape minggu lps ek.. aku pon da tak ingat.. lps beli sumbat terus kat freezer.. ari ni baru terasa nak masak.. mmg beli tu wat stok ngan ikan mackeral, udang, sotong sume.. bese la ikan sini sume beku2 belaka.. tp ok la rasa masih maintain.. citer bab castle market ni da dekat 3 taun dok uk ni baru 2-3 menjak ni je yg aku terbukak ati nak explore.. huhu sedey tak..? skang ni klu nak pegi situ selalunya ari sabtu.. time hubby kat umah.. tinggal 3 ADs ngan abah.. so ummy ble kuar sensorg.. geng kuar ngan kak nita la selalunya.. kira kitaorg single mingle kuar ngan seret beg beroda tu.. naik tram je.. hik3x..
aku masak td ikut apa bahan yg ada kat dapur je.. kira apa yg terpandang n tercapai ler.. nak tgk..


bahan2:
1 ekor ikan siakap @ seabass or ikan kegemaran anda
2 biji bawang besar (sikit ditumbuk.. yg lain potong dadu..)
1 ulas bawang putih (tumbuk)
1 inci halia (tumbuk)
4 sudu besar cili giling
sedikit sos tomato
1 biji tomato
1 tin kecik nenas
1 btg saleri
1 btg lobak merah
4 butir cendawan kering

cara2:

bersihkan ikan.. dan belah cam kedai2 slalu buat tu.. lumur garam kunyit.. n aku lumur skali tepung goreng ayam berempah tu.. bg rasa lain sikit.. heeEeee.. gorengkan ikan dengan minyak yg banyak n betul2 panas.. bila da masak ketepikan...

tumis bahan yg ditumbuk ngan bawang besar yg didadu.. bila da naik bau.. masukkan cili giling.. masak sampai naik minyak.. klu suka bubuh kiub pati ikan bilis sikit.. bubuh gula secukup rasa.. tambahkan sos tomato.. kacau2.. then letak lobak merah, tomato, saleri nenas n cendawan.. kacau2.. perasakan ngan garam.. klu nak berkuah bubuh air sikit.. klu suka ble jugak perahkan limau nipis.. bila kuah agak pekat boleh la di tuang pada ikan td.. hidang kan makan ngan nasik panas.. settle menu hari ini..

sebenarnya sejak aku jd suri umah kat uk ni sering kali aku kebuntuan untuk masak lauk apa.. sbb sini kurangnya kedai nak makan kat luar tu.. klu kat mesia tu.. mau abih kedai aku cuba.. ahahaha.. tp aku sangat bersyukur dtg uk ni buatkan aku sedikit rajin untuk memasak.. n sangat seronok bila anak2 n suami makan dengan berselera.. till then.. ntah bila la aku nak citer masak ag ni ek.. tgk kan je la yer......


*u can click da pics for bigger size.. ;)

No comments: