Monday 6 December 2010

Jangan lupa Doa

IMG_0461



Doa Akhir Tahun
dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.

akhirtahun

maksudnya:
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Semoga Allah melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW,beserta para keluarga dan sahabatnya.

Ya Allah, segala yang telah ku kerjakan selama tahun ini dari apa yang menjadi laranganMu, sedang kami belum bertaubat, padahal Engkau tidak melupakannya dan Engkau bersabar (dengan kasih sayang-Mu), yang sesungguhnya Engkau berkuasa memberikan siksa untuk ku, dan Engkau telah mengajak ku untuk bertaubat sesudah melakukan maksiat. Karena itu ya Allah, aku mohon ampunanMu dan berilah keampunan kepada ku dengan kemurahanMu.

Segala apa yang telah aku kerjakan, selama tahun ini, berupa amal perbuatan yang Engkau redhai dan Engkau janjikan akan membalasnya dengan pahala, aku mohon kepadaMu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah, wahai Dzat Yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan, semoga berkenan menerima amal kami dan semoga Engkau tidak memutuskan harapan kami kepadaMu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah.

Dan semoga Allah memberikan rahmat dan kesejahteraan atas penghulu kami Muhammad, Nabi yang Ummi dan ke atas keluarga dan sahabatnya.

Amin yaa rabbal ‘alamin




Doa Awal Tahun
dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram.

awaltahun

maksudnya:
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Semoga Allah senantiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW, beserta keluarga dan sahabatnya.

Ya Allah Engkaulah Yang Abadi, Dahulu, lagi Awal. Dan hanya kepada anugerahMu yang Agung dan KedermawananMu tempat bergantung. Dan tahun baru ini benar-benar telah datang. Kami memohon kepadaMu perlindungan dalam tahun ini dari (godaan) syaitan, kekasih-kekasihnya dan bala tentaranya. Dan kami memohon pertolongan untuk mengalahkan hawa nafsu amarah yang mengajak pada kejahatan, agar kami sibuk melakukan amal yang dapat mendekatkan diri kami kepadaMu wahai Dzat yang memiliki Keagungan dan Kemuliaan.

Semoga Allah senantiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW, Nabi yang ummi dan ke atas para keluarga dan sahabatnya.

Amin yaa rabbal ‘alamin

7 comments:

naza said...

baca 3 kali ek..nasib terbaca entry nih..aku dh baca but sekali je..thanks for the reminder. Selamat tahun baru to u n family! ;)

Unknown said...

tebalnya snow. Akak pernah lalu sini...rindunya Sheffield.

RuHiL said...

sab: taper la klu sekali pon.. cuma 3 kali tu kan amik sunat bilangan ganjil.. aku pon dulu2 tak teringat nak baca.. heeeEeee..

kak yus: mmg tebal.. skang ni da jd black ice.. susah nak tolak pram.. lalu ikut jalan kereta je.. pegi antar n amik daniell g school..

inabu said...
This comment has been removed by the author.
inabu said...

Salam yil, lamanya hang x hapdet blog ni ye...salam maal hijrah...bila nak balik mesia? :)

Unknown said...

lambatnya nak loading blog Ruhil ni..huhu. Bila nak update ni?

RuHiL said...

to inabu - tu la inabu..ntah ape la yg aku wat selama dekat setahun ni.. hukhukhuk

to kak yus - berat ngan sawang n habuk2.. try gak ni update slow2.. heeEeeeee